perjantai 18. marraskuuta 2011

Allin kirje Fannylle

Åbo November

Rakas Fanny serkku

Syksyn tuulet kuljettivat sinun ja Janen Lontoon terveiset tänne Turku -pahaiseemme. Silmiini nousevat kyynelet teitä molempia kaivatessani ja ajatellessani, miten ihmeellisen ihanaa Lontoossa varmaankin on. Toivoisin saavani kuulla myös tapaamistanne seurapiirin henkilöistä. Oletteko saaneet monia ystäviä? Oletteko osallistuneet tanssiaisiin? En ollenkaan osaa kuvitella, minkälaiset ne pitkät hihat ovat uusissa leningeissänne.

Sydänystäväni Sohvin kanssa haaveilemme pilkullisesta musliinista ja talven varalta myös muhvista ja lämpimästä hilkasta. Sohvi ompeli minulle kauniin kesähatun ja minä olen opetellut virkkaamaan koristenauhaa, jonka ompelen pussiin, jossa säilytän peiliäni ja kampaani. Tuhannet kiitokset pitsimallista, jonka olen jo vienyt näytille Sohvin perheen kangaspuotiin. Siellä aiotaan valmistaa mallin pohjalta leveää pitsiä hihansuihin ja kauluksiin.

Olen opetellut ranskan kieltä pappilan kirjoista lukemalla. Jonkin verran osaamistahan olen saanut perinnöksi edesmenneeltä tädiltäni. Nyt olen lukenut Rousseaun kirjoittamaa kertomusta, joka kertoo keskiajasta ja Julie-neidosta. Voi, voisinpa päästä käymään keskiajalla ja vaikka ihan oikeassa linnassa! Sohvi sanoo, että Raaseporissa on sellainen linna, mutta en ole varma, tarkoittiko hän, että se todella on sellainen, jossa on vallihauta, haamuja ja haarniskojakin. Onhan meillä linna Turussakin, mutta se ei ole ollenkaan jännittävä.

Odotamme ensilumen satavan päivänä minä hyvänsä.

Sinua syleillen

Hellä sydänystäväsi

Alli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti